Tähtiharrastus ja ohjelmoinnin alkeet

Tähtiharrastus ja ohjelmoinnin alkeet

Tuskinpa tulee monellekaan yllätyksenä, että Avaruutisankkuri on ammatissaan vahvasti tekemisissä tietokoneiden ja ohjelmoinnin kanssa. Kuinka tälle alalle päädyin, on osaltaan tähtitieteen harrastamisen ansiota.

Lueskelin pikkupoikana paljon Sky and Telescope -lehteä, jota lainasin Oulun Arktoksen kerhotiloista ja kaupunginkirjastosta. Tuohon aikaan perheellämme oli kotitietokoneena Spectravideo SV-328, jonka BASIC-ohjelmointikieli oli todella helposti opittava. Kuin sattumalta, Sky and Telescope julkaisi lehden sivuillaan BASIC-kielellä kirjoitettuja pieniä ohjelmanpätkiä, joita koneen muistiin käsin kirjoittamalla pääsi ajamaan. Mielenkiintoni ”astro-ohjelmointiin” heräsi.

Spectravideo SV-328. // Wikipedia

Esimerkiksi yksi suosikeistani oli ohjelma, joka laski erinäisiä parametreja Marsin näkyvyydelle, kuten kaltevuuden, kirkkauden ja läpimitan. Jalostin tuota ajan myötä vielä pidemmälle ja sain piirrettyä nuo tiedot yksinkertaisella grafiikalla näyttönä toimivan television ruudulle. Oli aika hienoa nähdä Mars piirrettynä tietokonegrafiikalla, leveys- ja pituusasteineen sekä jopa yön ja päivän rajan. Lisäksi kaltevuus ja koko vaihtelivat riippuen ajankohdasta, minkä kuvan halusi simuloivan.

Koneen teho oli melko vaatimaton nykymittapuulla ja niinpä tuota kuvan ilmestymistä sai odotella muistaakseni parikin minuuttia, kun kone laski rauhalliseen tahtiin parametreja ja piirsi kuvan piste pisteeltä.

Valitettavasti tuo oma versioni ohjelmasta on kadonnut historian saatossa, mutta Sky and Telescope on tehnyt kulttuuriteon ja säilyttänyt kaikki alkuperäiset ohjelmansa sivuillaan: BASIC PROGRAMS FROM SKY & TELESCOPE.

Voisinkin yrittää etsiä jostain sopivan BASIC-tulkin ja kokeilla, saanko jotain noista ohjelmista toimimaan ja kenties hyödynnettyä näillä sivuilla.

BASIC on jo vanhentunut kieli, joten muokkaaminen esimerkiksi Python-skripteiksi voisi myös olla mielenkiintoinen tehtävä…

Viimeksi muokattu 16.2.2023 10:02